Ibn Ebi Hatib prenosi: „Poslanik Muhamed a.s. je upitao: „Imali koga da se potrudi da uđe u dzenet. Dzennetu nema niceg slicnog. On je tako mi Gospodara Kabe sav u svjetlosti koja blista, u bosiljcima koji se bere, pun dvoraca izgradenih, rijeka neprekidnih, plodova zrelih, lijepih rzzica, nakita raznoga, za na vijeke smijesten u domu sigurnosti, voca raznoga, dobra i blagodati na uzvisenom i svjetlom mjestu”. Da, Allahov poslanice, mi cemo se potruditi na putu za Dzennet. „Recite ako Bog da”. I oni reko se, ako Bog da, a poslanik Muhamed s.a.v.s. procuio ajet iz Kur’ana: „Selam vama, bit ce rijeci Gospodara Milostivog”. U pitanju koje je poslanik Muhamed a.s. postavio ashabima nalazi se glagol truditi se. Kad Uzviseni Bog odgovara na pitanje zasto je stvorio covjeka kaze: „Covjeka smo stvorili da se trudi”. I odmah nakon sto odgovara na pitanje zasto je covjeka stvorio, Uzviseni covjeka podsjeca na blagodati kojim ga je obdario. „Zar mu oka dva nismo dali, jezik u usne dvije, dobro i zlo objasnili pa kako zahvalan nije”. Poslanik Muhamed a.s. prenosi od Gospodara svjetova sto ce reci da se radi o hadisi-kudsijji u kojoj Uzviseni kaze: „O covjece, mnogobrojnim blagodatima sam te obdraio. Izbrojati ih ne bi mogao niti se na njima mozes zahvaliti. Izmedu ostalog dva oka sma ti dao i kapke na te oci nacinio. Ocima gledaj ono sto je dozvoljeno a kad naides na nesto sto je zabranjeno kapcima oci zatvori, jezik i usnu supljinu sma ti dao. Jezikom zbori ono sto je naredeno, govori ono sto je dozvoljeno a kad na nesto naides u usnu supljinu ga zatvori. I stidna mjesta i pokrivac za njih sam vam dao, ne otkrivajte ih osim onih pred kojim je to dopusteno jer, o covjece ti Moju srdzbu neces moci podnijeti niti kaznu Moju izdrzati. „Ko zeli da se trudi na putu za Dzennet”, pita poslanik Muhamed a.s. ashabe r.a. Kad Muhamed a.s. govori ashabima, kad postavlja pitanje njima, on govori svim svojim sljedbenicima, on sad stoji pred nama i pita nas:”Imali koga da se potrdu da ude u Dzennet”. Alija je r.a. biljezi se ustao u drustvu u kojem je sjedio i prisutne upitao: „Zar nema nikog da me pita nesto o Kur’anu. Tako mi Boga”, kaze Alija, „da znam da danas postoji neko ko o Kur’anu zna vise od mene nasao bih ga makar iza mora zivio”. Ustao je Abdulah bin K i pitao Aliju: „Ko su ljudi koji su Allahu dz.s. umjesto zahvalnoscu na blagodatima nezahvalnoscu odgovorili i sebe i narod svoj u kucu propasti odveli?”. „Musrici iz plemena Kurejs”, rece Alija. Blagodat objave im je dosla, za blagodat imana su znali pa ipak su nezahvalnoscu Gospodaru svjetova odgovorili, sebe i narod svoj u kucu propasti odveli. O njima Allah dz.s. kaze u Kur’anu: „Zar nisi cuo, ili zar nisi vidio one koji su na blagodati Gospodaru svom nevjerovanjem odgovorili i sebe i narod svoj u propast odveli”. Pitanje koje je Poslanik a.s. postavio ashabima doprlo je od svakog od nas pojedinacno. Jesmo li svi culi poslanikovo pitanje: „Imali ko da se potrudi da ude u Dzennet”: I kao sto je do svakog od nas pojedinacno doprlo odgovor, takode mora biti individualan. Covjek je bice izbora, bice slobode, moze izabrati da se trudi na putu za dzennet i moze trud svoj ulagati na stranputici, odnosno na putu za dzehenem. Da bi nas Allaha dz.s. odvratio od stranputice, da bi nas upozorio na pogresan izbor ako ga nacinimo on u Kur’anu dzehenem spominje i daje mu 7 razlicitih imena. Svi nazivi imaju zadacu da nam prikazu zesinu kazne onima koji na blagodatima koje nam je Uzviseni dao Gospodaru svjetova nezahvalnost vrate i odluce se hoditi u kucu propasti. Tako je dzehenem nazvan provalijom, vatrom rasplamasanom, bezdanom….A blagodati koje uzivamo, Poslanik a.s. rece, neizbrojive su. I Uzviseni u Kur’anu tako zbori: „Kad biste brojali blagodati koje smo vam dali ne mozete izbrojati”. Vjera koju nam je Uzviseni dao je blagodat, zahvaljivati na tome sto znamo sta je dobro a sta zlo trebamo. Nije nam Uzviseni Bog ostavio da istrazujemo sta je dobro a sta zlo vec nam je to jasno. Zamislite da sad kad ides u sumu brati gljive ne znas koja je otrovna a koja jestiva pa moras to na sebi istrazivati. Uzviseni je nama u blagodati neizmjernoj koja se zove vjera objasnio sta je dobro a sta zlo. Ne moramo na sebi istrazivati vec na toj neizmjernoj blagodati trebamo stalno zahvaljivati namazom, pokornoscu, zahvalnoscu uopce.
Zdravlje je blagodat koju nam je Uzviseni dao. Cesto o toj blagodati zdravlja razmisljamo tek kad se razbolimo. I jedan nas veliki pjesnik u jednoj, dakako svojoj pjesmi je govorio: „Bolest odakle je jasno nam je, ali odakle zdravlje pitamoli se.” Naime, sta ce on reci. Svi ljudi u bolesti spominju Boga i mole Ga da ozdrave a kad su zdravi znajuli ti ljudi otkud zdravlje, i zasto na tom zdravlju ne ahvaljuju. Ne, kao da je apsolutno normalno biti zdrav. A to zdravlje je Allahov dz.s. dar nama. Trebamo na njemu zahvaljivati. Razum je blagodat. Uzviseni nam je dao mogucnost da mozemo birati. Tako nam je Uzviseni omogucio da razumom ucimo, sticemo, obrazujemo se, kroz zivotne faze naucimo osnovnu skolu, zavrsimo srednju skolu, stecemo visoko obrazovanje i imamo nesto sto se zove cjelozivotno obrazovanje. Svakodnevno ucimo. Covjek treba biti neizmjerno zahvalan Allahu dz.s. sto mu je On, Uzviseni omogucio da uci. Nazalost ima jedna tacka koja vec desetljicima zivi u nasem drustvu, koja potpuno odgovara ajetu kojeg smo proucili a koji kaze: „Zar nisi vidio one koji su na blagodati nevjerovanjem odgovorili i sebe i narod svoj u propast odveli”. Nezahvaljuje se na blagodatima zavrsenja srednje skole pijankama na maturskoj zabavi. Mozes mislit Allah dz.s. ti omogucio da zavrsis skolu, da budes pametan da postanes zreo covjek i umjesto da Mu zahvalis na toj neizmjernoj blagodati ti nacinis grijeh koji tebe ali i narod tvoj vodi u propast. I k tomu jos u nevjerovanje te vodi, jer poslanik Muhamed a.s. kaze: „Ne moze biti da covjek dok pije alkohol istovremeno bude i vjernik”. Pa zar, pita nas Allah dz.s., nisi vidio one koji na tako velikoj blagodati koja se zove srednja skola zahvaljuju nevjerovanjem i odlaze u propast. Prosli petak bijase golema pijanka nasih srednjoskolaca. Sutra ce biti takode biti golema pijanka nasih srednjoskolaca, i iduce subote ce biti. To nas vodi u propast. Muhamed a.s. kaze: „Ja ne vidjeh nista slicno dzennetu a da ljudi tome ne teze, i ne vidjeh nista slicno vatri a da ljudi od toga ne bjeze”. Zasto je Allah dz.s. stvorio covjeka. „Covjeka smo stvorili da se trudi”. I oci nam je dao ali kad vide grijeh trebas ih zatvoriti, i jezik nam je dao ali kad naidu na grijesan zbor trebaju jezik usne sprijeciti. Sve nam je Allah dz.s. dao, dobro i zlo objasnio kako bismo se na putu za Dzennet trudili. Kad dodem pred Gospodara svjetova pitace nas je li do nas doprlo pitanje koje je poslanik postavio nama: „Imali neko medu vama da se potrudi na putu za dzennet”. Da poslanice mi hocemo da se potrudimo na putu za dzennet, a poslanik kaze: „Recite ako Bog da”. I mi danas kazemo „ako Bog da” i molimo Uzvisenog Boga da ansu omladinu i nasu djecu uputi na taj put, na put na kojem se lije znoj koji ce biti nagraden izgradenim dvorcima, neprekidnim rijekam, zrelim plodovima, koji ce biti nagraden dzennetom, a koji ce nas zastiti od propasti.
Uzviseni Boze pomozi nam. Amin.
06.06.2008. Gradska dzamija Zavidovici.
Imam prof. hadži Izet. ef. Čamdžić.