ZEKAT

Islam odgaja covjka sa zdravim pogledima na zivot uceci ga da ma kakve blagodati on uzivao, sve su to darovi Uzvisenog Boga. Islam covjeku pokazuje sasvim jednostavan nacin zivota. Put ravnoteze izmedu tijela i duse, izmedu materijalnog i duhovnog, put ravnoteze izmedu prekomjernosti i odricanja. Na takvom putu gomilanje novca suprotno je zahtjevima islamskih propis koji jasno kazu: „Kako nije dopusteno da se kapital gomila u rukama malog broja bogatih“. Zekat, kao Allahov zakon mjera je protiv takve prakse i farz sljedbenicima Muhameda a.s. Islam nije portiv bogastva. Allah dz.s. u Kur'anu imetak naziva „dobro“, „hajr“. Uzviseni kaze, kad govori o imetku koji ostaje iza umrlog, kaze: „Ako je ostavio dobro…“. Islam ne zabranjuje, naprotiv, podstice muslimane da se bogate. Musliman treba bit bogat pod uslovom da imetak stice na dozvoljen nacin, halal, da isti cisti zekatom i da imetak razumjeva kao sredstvo a niposto cilj. U skladu s ajetom u kojem Uzviseni kaze: „S onim sto ti je Allah dz.s. dao trazi, tezi Ahiretu i ne zaboravi svoj udio na ovom svijetu.“ I ovaj ajet jasno nam je, promovise ravnotezu izmedu tijela i duse, duhovnog i materijalnog , trasira put izmedu prekomjernosti i odricanja, uci nas istovremenom cinjenju za dunjaluk i pripremanju za Ahiret. Zekat je, bukvalno, ulaganje za buduci svijet, ulaganje cega?. Ulaganje blagodati koju nam je Uzviseni dao a zovemo je imetak. Zekat je s ostalim Allahovim dz.s. naredbama i propisima ravnopravan. Uzviseni ga u Kur'anu spominje na preko 70, a uporedu s namazaom prkeo 30 puta. Poslanik a.s. kad govori o temeljima uzvisene nam vjere: „Islam se temelji na pet stubova. To su kelime i sehadet, namaz, zekat, post i hadzdz“. I kao sto je tijelo bez duse les tako je i islam nepotpun bez zekata. Allah dz.s. kad govori o vjernicima onda kaze: „To su oni koji vjeru, klanjaju namaz i daju zekat“. I kao sto tijelo i dusa cine cjelinu tako post, namaz, zekat, hadzdz i dakako kelime i sehadet cine cjelinu, a namaz i zekat spojeni su s obzirom da ih Allah dz.s. u Kur'anu mnogo puta zajedno spominju kao nokat i meso. Nije ziv covjek u cijem tijelu nije dusa. Kao sto covjek ne zivi bez duse musliman, zeli li to biti ne zivi bez zekata. Da bi neko klanjao mora ispuniti uslove, da bi mu namaz bio ispravan mora sve uslove ispuniti. Znam da smo svi u mektebu ucili one uslove za namaz, da bude cisto odjelo, tijelo, mjesto….Da bi post bio ispravan takode postoje uslovi i postoje ljudi koji nisu duzni postiti jer ne ispunjavaju uslove. I na hadzdz nije duzan ici ko ne ispunjava uslove a i ko ode a ne ispuni sve uslove kako treba nece mu biti hadzdz primljen. Obzirom da je zekat ravnopravan sa svim Bozijim propisima i za njega postoje uslovi. Osim opcih uslova kakvi su da je covjek pametan, punoljetan, da je musliman postoje i posebni kakvi su npr. nisab a nisab je seriatom odredena kolicina imovine cijim sticanjem covjek postaje obavezan davati zekat. Taj nisam je uvijek 91,6 grama zlata, a sukladno ovogodisnjoj cijeni na svjetskom trzistu nisab je 3 hiljade 3 stotine i neku marku. Iz tog prozilizai da svako od nas ko posjeduje imovinu vrjedniju od pomenutog nisaba obavezan je na Allahovom dz.s. putu, a po naredbi Uzvisenog izdvojiti ¼ od 1/10 vaseg imetka sto ce biti da je 1/40-sto ce biti da je 2,4%. Kako Uzviseni Bog nista nije ostavio nista nerazjasnjeno u Knjizi koju je nama objavio i uz to je u njoj samoj opisao, sveobuhvatnom je nazvao, objasnjenje za svaku stvar iz knjige i kome cemo dati zekat. Mnogo se raspravlja o tome kome dati zekat, a Allah dz.s. u Kur'anu objavio. A ono sto je Allah dz.s. u Kur'anu jasnim tekstom rekao ne smije biti predmet rasprave. Niko od nas ne raspravlja dal je alkohol haram ili nije. Zasto ne raspravljamo-zato sto je jasan kur'anski tekst. Raspravljamo treba li zavrnuti pantole ili ne treba jer nema kur'anskog teksta o tome. Sve sto je regulisano tekstom kur'anskim jasno nema rasprave. Pa kome cemo dati zekat. Allah dz.s. kaze „sakupljacu zekata“. Muhamed a.s. je bio sakupljac zekata. On je sakupljao zekat kad ga je Bog naredio i stavljao ga, s obzirom da je on kad je dosao u medinu 622. formirao drzavu, stavljao u drzavnu blagajnu. Mi bismo danas to nazvali budzet i iz toga finansirao potrebe, socijalne…jer to pripada siromamasnim, nevoljnim, putnicima, prezaduzenima….Kad je poslanik Muhamed a.s. preselio na Ahiret ko je onda sakupljac zekata bio? Halifa. Ebu Bekr. Neka plemena su kad je Muhamed a.s. odselio sa ovog svijeta mislila da ce ta poslanikova misija propast pa su rekli doboro bicemo mi muslimani malo, ali zekat ne damo, bicem,o ono sto nam se svida…Sta je uradio Ebu Bekr r.a.? Nastupio je po naputku poslanika Muhameda a.s. koji kaze: „Naredeno mi je da se borim protiv ljudi sve dok ne budu vjerovali, klanjali namaz i davali zekat“. I tako je Ebu bekr pokrenuo rat, stvarni, oruzani sukob protiv odmetnutih plemena dok nisu platili zekat i vratili se u poslusnost i pokornost Allahu dz.s. Dakle halifa je sakupljac zekata i bio je to stoljecima. 1924. godine nestao je hilafet. A prije toga Bosna i Hercegovina je izasla iz okvira Osmanskog i usla u okrilje Austro-Ugraskog carstva. Prije nego je propao hilafet, sticajem hisorijskih okolnosti prekinula vezu sa halifom. 1882. u BiH je postavljen prvi reis-ul-ulema Hilmi ef. Hadziomerovic i formirana IZ. Kako su prekinute veze sa halifon u Stambolu, sejhul islamom, taj je sejhul islam prenio svoje ovlasti na bosanskog reisa. Tad vise u Bosni, poslije te 1882. nije halifa sakupljac zekata vec reis-ul-ulema i zasto onda uopce raspravljamo o jasnom kur'anskom tekstu umjesto da mu se pokorimo. Zato sto zelimo izbjeci obavezu koju Allah dz.s. nareduje. A poslanik Muhamed a.s. od nas trazi da se pokorimo propisima Uzvisenog i podstice nas na to jer kao sto smo obavezni gusulom i abdestom cistiti tijelo, namazom i postom cistiti dusu, Uzviseni nam nareduje da zekatom cistimo imetak: „Uzmi iz njohovih imetaka zekat da ih ocistis i blagoslovljenim ucinis“. Kako se u Ramazanu djela uvecavaju praksa je da se u Ramazanu i zekat cisti i ispunjava obaveza ciscenja vlastitog imetka od tudega prava. Allah dz.s. stiti svoje robove koji mu pada na sedzdu. Uzviseni u okrilje svoje milosti prima one koji se radi njega odricu hrane i svojim strastima stavljaju ogradu postom. On, Uzviseni u svoju zastitu uzima i onaj imetak koji bude ociscen zekatom. Ispravan je smao onaj zekat koji bude dat sakupljacu zekata. Tako nam Uzviseni Bog u Kur'anu kaze u 60-tom ajetu sure Tevbe: „Sadaka, zekat pripada siromasnima, nevoljnicima, i sakupljacima zekata…“. Sakupljac zekata ce poput Muhameda a.s. kad sve to sakupi na jedno mjesto odrediti sta je prioritet. Ako siromasnih u nasem drustvu ima, a ima, bit ce im pomognuto iz zekatske kase. Stoga, nase je da postupimo u skladu s propisom kako bismo kad izademo pred Gospodara svjetova sa sobom imali popust koji se zove zekat, djeljenje na Bozijem utu, zivljenje u pokornosti Stvoritelju a djela ucinjena u Ramazanu vrijednija su za 700 puta nego ona izvan njega. Pomozi nam Uzviseni Boze da kao sto abdestom cistimo tijelo, postom dusu smognimo snagu i zekatom ocistimo imetak. Amin.

19.09.2008. Gradska dzamija Zavidovici.
Imam prof. hadzi Izet ef. Camdzic.

Komentariši