Imam Ahmed ibn Hanbel bilježi od Vehba ibn Munebbiha da je rekao: „Prenosi se da je Musa, a. s., naišao pored jednog čovjeka koji je skrušeno molio. Musa, a. s., je rekao:’ Gospodaru, smiluj mu se, ja sam zaista osjetio duboku samilost prema njemu!’ Tada je Allah, dž. š., objavio Musau, a. s.:’ Kada bi Me molio do iznemoglosti Ja mu ne bih primio dovu, jer on ne poznaje i ne shvata koliko je Moje pravo kod njega“.
Čovjek ima prava i obaveze, ne može samo primati mora i davati. Mora ispunjavati svoje dužnosti i obaveze da bi zaslužio plaću i nagradu. Mjesec prošli, Redžeb, ovaj sadašnji Ša'ban i onaj koji nam na našu radost dolazi Ramazan prilika su za čovjekovu promjenu.
Lejletu-r-Regaib je tu promjenu mogao začeti, Lejletu-l-Mi'radž nas na nju dodatno potaknuti, a Lejletu-l-Berat snažan je motiv da se mijenjamo jer ta noć ima veze sa ljudskim sudbinama i odlaskom s ovog svijeta. Osim Lejletu-l-Berata u ovom mjesecu na promjenu nas podstiče i događaj iz druge hidžretske godine, događaj promjene kible.
Muslimani su do te godine i njenog mjeseca Ša'bana u namazu lica usmjeravali ka Jerusalimu, hramu dalekom, Mesdžidu –l- Aksau. Allah, dž. š., je tada na radost Poslanika i ashaba odredio da do Sudnjeg dana smjer okretanja bude Mekka, Ka'aba. Sugrađanima njihovim, nemuslimanima u Medini, nije bilo drago što su se od Jerusalima okrenuli i ka Mekki svoja lica usmjerili, ali je i ova naredba muslimanima slala poruku; vi ne sličite nikome, vi ste kao muslimani prepoznatljivi.
Mi u mjesecu promjene kible trebamo spoznati da se kao muslimani ne trebamo samo u nevolji prepoznavati već u svakodnevnici. Onaj za koga Musa moli od Boga milost, vjernik je samo kad mu je teško. On ne ispunjava svoje obaveze prema Bogu, zanemaruje propise vjere kad je zdrav i veseo. Traži Allaha i Njegovu pomoć u bolesti i tuzi. Takvih ima mnogo. Allah, dž. š., govori o njima kroz primjer broda na uznemirenoj pučini kad u opasnosti svi Allahovu pomoć traže. Kad brod na kopno pristane, tad Allaha zaborave.
Musliman je prepoznatljiv po namazu. Klanja svaki dan pet puta. Klanja i kad je kod kuće i na putu i kad je zdrav i bolestan. Klanja stojeći, sjedeći, ležeći, išaretom… Ako zbog posla ne stigne klanjati, naklanja, ali nema odustajanja od namaza. Kad Allaha za nešto moliš, možda si poput onog čovjeka kojeg Musa, a. s., zatiče u dovi. Tražiš, a ne daješ. U Ša'banu je promijenjena kibla i ti se promijeni, namazom se Allahu, dž. š., približi. Učini se prepoznatljivim živeći islam. Budi prepoznat kao musliman.
Musliman i muslimanka su prepoznatljivi po oblačenju. Postoje jasni propisi o minimumu i kad je vruće i kad je hladno. U svakoj prilici musliman i muslimanka su pristojni. Ne možeš tražiti od Allaha pomoć i zaštitu od vatre, a sam se od nje ne štititi. U ovom mjesecu Allah, dž. š., je odredio pravac. On je samo naš pravac, ne dijelimo ga ni s kim. Taj pravac određuje naš identitet. Jedno od pitanja u kaburu je; gdje ti je kibla? Okreni se ka toj kibli i budi prepoznat kao musliman, budi prepoznata kao muslimanka. Ispuni svoju obavezu i spusti veo niz tijelo svoje, pa ćeš se moći Allahu, dž. š., i u teškoći za pomoć obratiti.
Musliman je prepoznatljiv po skladnoj i harmoničnoj porodici. Porodici u kojoj su roditelji savjesni odgajatelji. Odgajaju djecu ličnim primjerom i tako doprinose općoj sreći i prosperitetu društva. Oče i majko, ovo je mjesec Ša'ban, mjesec promjene kible. Sigurno želite da vam djeca budu hairli. Tad morate promijeniti svoj pravac kretanja i djelovanja. Kakav primjer daješ djeci oče kad u kladionicu ideš i listiće iz nje kući donosiš? Kakav primjer daješ kad u kafani vrijeme provodiš, kad roditelje ne poštuješ, ni ti, ni supruga ti? Kakav primjer majko daješ djeci kad sve znaš o likovima iz serija, a ništa o svojoj rodbini, svojoj zajednici itd? Saznao sam neki dan da sve više naše djece ima ozbiljne mentalne probleme zbog nekontrolisanog korištenja mobitela. Roditeljima je očigleddno lakše djetetu priuštiti mobitel, nego razgovor i igru. Takav pristup, takva „briga“ o djeci rezultira gubitkom djece.
Da bi ti Allah bio na pomoći, a to sigurno želiš, i djecu ti na selamet izveo moraš se promijeniti, svoje obaveze i dužnosti ispunjavati. Allahovo je pravo da od tebe traži da klanjaš sabah i budiš djecu da klanjaju, da postiš i djecu potstičeš na post. Da budeš dobar roditeljima i djeci daješ primjer kakvi trebaju biti prema tebi. Allahovo je pravo da zahtijeva da se pristojno obučeš i nemoral ne širiš zemljom. Onaj čovjek kojeg Musa, a. s., Allahu preporučuje da mu se smiluje ne shvata to Allahovo pravo, pa neće uživati ni Njegovu milost.
Muslimani su prepoznatljivi po uređenom društvu. Društvo uređuju ljudi, a propise određuje Stvoritelj ljudi. Naše društvo je neuređeno. Svi vapimo za promjenama. Te promjene, nebrojeno puta smo rekli, neće doći iz vana, one moraju doći iz nas samih. Neće ništa promijeniti ni sljedeći izbori, ni oni poslije njih, nijedni izbori neće donijeti promjenu jer mi ne trebamo zamjenu, već promjenu. Svi dosadašnji izbori su donosili zamjenu jednih s drugima, a društvo ostajalo u istom neredu. Ovogodišnji Ša'ban prava je prilika da pozovemo sve, i one na vlasti da se mijenjaju i budu kao muslimani prepoznatljivi; pošteni, vjerni, radini, drugima korisni i svjesni svoje odgovornosti. Allahovo je pravo da od njih traži brigu o običnom čovjeku, bolesniku, nezaposlenom, iznemoglom… Ne da se oni osobno brinu o njemu već da uspostave sistem koji će biti dobar svima, a ne samo njima.
Neka promjena kible iz druge hidžretske godine u Ša'banu u kojem smo mi sada bude poticaj svima da se mijenjaju i kao muslimani žive i umiru. Amin!
Izet ef. Čamdžić
10.03.2023.