Jedan od uslova za ispravnost namaza je, ka Kibli se okrenuti. Musliman je svaki dan Kabom orjentisan. A ovih dana, hadžskih dana, iz svih naroda svijeta, muslimani, oko Kabe su se okupili.
Kaba je prva kuća na Zemlji. Gradio ju je Adem, a.s., obnovio Ibrahim, a.s., i Ismail, a.s., a od kufra i kipova očistio Muhammed, a.s. Allah, dž.š., kaže: „Allah je učinio da Kaba, Časni hram, bude preporod za ljude, a tako i sveti mjesec i kurbani.“ (Maide, 97)
Sveti su mjeseci, to su oni mjeseci u kojima je sukob zabranjen kako bi svi putevi ka Poslaniku i Kabi bili bezbjedni. Ovi mjeseci bi kao što putevima fizičkim, zemaljskim donesu mir, mogli donijeti mir, slogu i pomirenje ljudima i otvoriti im put ka Allahovoj milosti, put ka hladu na Ahiretu kad drugog hlada ne bude bilo. „Dvojica ljudi koji se vole u ime Allaha u taj će hlad.“, kaže Poslanik. Ovi mjeseci bi mogli preporoditi naše odnose, baš kao što se taj preporod desio davne šesto trideset i druge godine kad je Poslanik na Oprosnom hadžu insistirao na praštanju krvne osvete, na pomirenju i slozi i sljedbenike svoje poučio da nema prednost arap nad nearapom i obrnuto. Ovi mjeseci bi mogli preporoditi naše međusobne odnose i iz sfere zavidnosti nas uvesti u polje ljubavi, iz sfere nepovjerenja u ambijent međusobnog pomaganja itd.. Ovi mjeseci nas uče da mačeve mržnje koje smo isukali jedni prema drugima vratimo u korice, a isučemo mačeve odlučnosti kojima ćemo poraziti šejtana koji neslogu i smutnju među nas sije. Sveti mjeseci su preporod za ljude.
I kurbani su preporod. Od kad postoji čovjek, postoji i kurban jer stalna je potreba za čovjekovim preporodom. Iz prvih ljudskih žrtvovanja učimo da je djelu svakom nijjet najvažniji te da vrijednost žrtve se iščitava povećanjem bogobojaznosti kod onog koji žrtvuje. Kurbani svojim sadržajem i porukom, mogu i trebaju preporoditi naše donose u porodici. To trebaju biti porodice bez svađe. „Ako ti pružiš svoju ruku na mene da me ubiješ ja neću pružiti svoju ruku na tebe.“, rekao je Habil i time nas poučio da uvijek nastojimo porodici podariti harmoniju i slogu. Kurbani mogu preporoditi naše odnose prema rodbini, prema siromašnim ali i naše ukupne odnose u društvu.
Zar Kurban bajram svojim porukama ne bi mogao preporoditi naš odnos prema društvenim vrijednostima i u sami vrh društvenih prioriteta staviti obrazovanje? Zar ne bi mogao preporoditi naš odnos prema čovjeku i u društvo usaditi brigu za tzv. običnog čovjeka, zemljoradnika i radnika te promijeniti naš odnos i na u društvu važna mjesta i visoke položaje birati sposobne i poštene a ne podobne i korumpirane? Kurbani su preporod i kao što nas samo prinošenje žrtve približava Bogu, učenje iz te žrtve, razumijevanje njenih poruka i oživljavanje istih u društvu približavaju nas uspjehu na oba svijeta, preporodu vodi društvo u cjelini.
Kaba je preporod. Da ne bi u pustoš i tamu zagazio, čovjeka namaz čuva. Od sedme godine ga treba prakticirati. Treba se, da ne bi zalutao Kabom orjentirati jer ko zna put ka cilju on ne luta stranputicom. Tu kod Kabe, čovjeku, poslaniku Muhammedu, a.s., dolazila je uputa. Tu je ispisivan tekst koji je preporodio čovjeka. Tu su ispisivane naredbe koje čovjeku donose sreću na oba svijeta ali i zabrane svega što ga unesrećuje i u propast vuče.
Zar Kurbanbajramski dani ne bi mogli biti nekima početak preporoda a nekima podsticaj i ohrabrenje da nastave ići Putem a ne vraćaju se stranputici? Zar ne bi mogli u ovim danima započeti klanjati vi koji to još niste i na taj način preporoditi sebe? Zar ne bi mogli prestati činiti grijehe kakvi su zavidnost, laž, pohlepa, korupcija, alkohol, kocka i sl., i preporoditi društvo?
Riječ bajram na arapskom jeziku se kaže ‘id, a dolazi od glagola ‘ade – vratiti se. Zar bajramski dani ne bi mogli biti dani našeg povratka izvoru, Kur'anu, sunnetu, povratak pod Poslanikovu zastavu? Zar to ne bi mogli biti dani našeg ličnog i preporoda društva u cjelini? Mogli bi, do nas je!
Uzvišeni Bože, pomozi nas na putu preporoda. Amin!
07.06.2024.
Izet-ef. Čamdžić