Allah dž.š. kaže: „Dobro koje ti se dogodi od Allaha je, a nesreća koja te zadesi, sam si je zaslužio“ (Nisa’ 79). Od Ebu Hurejre r.a. se prenosi da je Poslanik rekao: „Zaista je Allah Uzvišeni dobar, ne prima osim dobro. I zaista je Allah naredio vjernicima ono što je naredio i poslanicima, o poslanici, hranite se dozvoljenim jelima i radite dobra djela“. (Muslim). Allah dž.š. kaže: “ Reci, nije isto ono što je zabranjeno i ono što je dozvoljeno, makar što te iznenađuje mnoštvo onog što je zabranjeno“ (Maide 100).
Imam Gazali u Makašefetu- l- kulubu bilježi od Ka'ba el Ahbara r.a. da je Benu Israil zadesila velika suša. Musa a.s. je nekoliko puta Uzvišenog molio za kišu ali kiše nije bilo. Allah dž.š.mu objavi: ‘Zaista ti se neću odazvati, ni tebi, ni onima s tobom, jer među vama ima jedan koji mnogo ogovara.’ Musa a.s.zamoli Milostivog: ‘Gospodaru, ukaži mi na njega, pa da ga protjeram.’ Gospodar svjetova mu odgovori: ‘Musa, Ja vam zabranjujem ogovaranje a ti tražiš od Mene da ogovorim.’ Svi su se poslije ovih riječi pokajali pa im je Allah podario kišu“.
Grijesi su razlog što Allah dž.š.ljudima uskrati blagodati. Potvrdu tome nalazimo u hadisu kojeg bilježi Ahmed i Ibn Madže, u kojem se kaže: „Kako će vam biti kad budete pet grijeha činili? Utječem se Allahu od tih grijeha i molim Ga da i vas od njih zaštiti. Neće se pojaviti nemoral i ljudi mu se javno odati a da Allah neće dati bolest koja nije bila poznata ranije. Neće ljudi prestati davati zekat, a da im neće biti uskraćena kiša, i da nije milosti Božije prema životinjama nikad im pala ne bi. Neće se pojaviti prevara u društvu, a da isto neće biti prepušteno neodgovornoj i nepravednoj vlasti. Neće se suditi suprotno Božijoj volji i zakonu a da vašim bogatstvima neće upravljati vaš neprijatelj, i nećete okrenuti leđa Objavi, a da se među vas neće useliti sukob i neprijateljstvo“.
I nemoral, i prevara, i nemarnost prema objavi, i selektivnost u izvršavanju Božijih naredbi…, i još grijeha mnogo u životu su nam, u svakodnevnici našoj. Kao vjernici, obavezni smo grijehu se suprostaviti, protiv njega se boriti radi našeg zajedničkog dobra. Huzejfe r.a. prenosi da je Poslanik rekao: „Tako mi Onoga u čijoj je ruci moja duša, ili ćete vi naređivati dobro, a odvraćati od zla, ili će vam Allah poslati kaznu pa ćete Ga zvati, moliti, dovu činiti da vas zla kutariše, a On vam se neće odazvati“ (Tirmizi).
Neki je čovjek, u istom djelu zapisuje Gazali, pješačio sedam stotina dana da bi došao do nekog mudraca, učenjaka i upitao ga: -Šta je teže od nebesa? Nepravda je od nebesa teža, rekao mu je. Dobro koje nam se dogodi od Allaha je. On je Uzvišeni u prirodi, u kosmosu, upostavio red i ravnotežu , nama naredio da red u društvu uspostavimo, a tog reda bez pravde, bez poštivanja zakona i prava svačijeg, nema. Ako nam je stalo da živimo u uređenom društvu, u društvu sretnih i zadovoljnih ljudi, put do toga je da se svi zauzimamo, za pravdu borimo. Pravedna društva su postojala, postoje i sad, nisu iluzija, nisu utopija. Hoće li naše biti sretno, od nas zavisi.
-Šta je šire od zemlje?, pitao je. Istina je šira od zemlje, rekao je.
Vjernici govore istinu. Allah voli. istinoljubive. Treba, da bi se moglo mjenjati sebe i okruženje, znati i sebi istinu reći. Neka se niko od nas ne ustručava bilo gdje i bilo kad reći istinu. Istina o nama, samo ona, može biti uzrok promjene nas i društva nam. Neka niko od nas ne bježi od istine o sebi, ona će mu koristiti, da se mjenja podstaći ga. Nemojmo bježati od istine o nama i ne uljepšavajmo naše stanje kako bismo sebe za nedjelovanje opravdali.
Šta je beživotnije od pustinje?, pitao je. Srce nevjerničko, beživotnije je od pustinje, rekao je. Mi vjerujemo da putujemo u ono vrijeme i onaj ambijent kad će ljudi biti na vjernike i nevjernike, na dobročinitelje i griješnike podijeljeni. Vjernici i dobročinitelji, spasit će se, imat će život i to ugodan, a drugi će u ambijentu džehenemskom u kojem život nije, boraviti. Tu je patnja.
-Šta je vrelije od vatre?, upitao je. Ustrajnost u griješenju i zavisnosti vrelije je od vatre, rekao je.Vatra uništava sve pred sobom. Iza nje ostaje pustoš. Kad na to tlo na kojem je vatra načinila štetu padne kiša, ono oživi, opet se raznovrsnim i raznobojnim rastinjem ukrasi. Za razliku od vatre, ono što zavist uništi, ne obnavlja se, ne vraća se, a rečeno je u hadisu: „Zavist uništava dobra djela…“. -Šta je hladnije od izvora?, upitao je. Odbiti pomoć potrebnom, od hladne izvorske vode hladnije je, rekao je.
Vjernička srca su žarom, toplinom ljubavi prema bratu, prema čovjeku, obuzeta. Istina je da se danas u njih nastanila i sve ih više obuzima hladnoća, jer se sve više udaljavamo jedni od drugih i sve smo manje spremni jedni drugima biti potpora, oslonac, pružati pomoć.
-Šta je bogatije od mora?, upitao je. Pobožno srce je od mora bogatije, rekao je.
Kakvim sve bogatstvom obiluju mora, okeani? Ali, vidi, srce vjerničko u kojem ima mjesta za tuđu patnju, za tuđu potrebu, u kojem stanuje motiv da se žrtvuje za dobro drugih, koje zbog vjere u njega nastanjene, podstiče čovjeka na nesebičnost, na činjenje dobra bez pitanja ko će to platiti jer vjernik zna da je najbolja plaća kod Gospodara kojem pripada sve i na nebesima i na zemlji. Zar nije Poslanik rekao da bogatstvo nije u količini imetka već u bogatstvu, zadovoljstvu duše?
-A šta je poniženije od siročeta?, upitao je. Onaj koji ogovara, on će poniženiji od siročeta biti, rekao je.Zbog ovog grijeha ne biješe kiše sinovima Israilovim. Svi bijahu poniženi jer im dove bijahu odbijene. Pokajaše se i poniženja oslobodiše. Zar je nemoguće da se i mi oslobodimo svih oblika poniženja i načinimo ovo mjesto koje Domovinom zovemo, mjestom sreće za našu djecu i unuke? Nije nemoguće. Treba htjeti a lakše nam je htjeti ako znamo da dobro koje uživamo od Allaha je a nesreće koje nas zadesiše od nasih su samih.Uzvišeni Bože pomozi nas. Amin.
Izet ef. Čamdžić
17.01.2025.god.